Προεπισκόπηση

Κυριακή 25 Νοεμβρίου 2012

Περί προνομίων της Κυριακής


«Ημείς φρίττομεν αδελφοί εννοούντες τα υψηλά και μεγάλα και θαυμαστά της Κυριακής και Αναστασίμου ημέρας προνόμια, άτινα εισί ταύτα:

α) Η Κυριακή είναι η αρχή της δημιουργίας της αισθητής κτίσεως, ην ο Πατήρ ιδιαιτέρως ενήργησε, καίτοι συνεργούντων και του Υιού και του Πνεύματος.

β) Η Κυριακή έγινε αρχή εκ μέρους της ανακαινίσεως της κτίσεως, ην ενήργησε ο Υιός ιδιαιτέρως δια της αυτού Αναστάσεως.

γ) Η Κυριακή είναι εκ μέρους της ανακαινίσεως της κτίσεως, το Πνεύμα το Άγιον, κατελθόν εν Κυριακή εις είδος πύρινων γλωσσών, και εφώτισαν και ετελείωσαν τους Αποστόλους. Ιδού
πόσον ετίμησε την Αγίαν Κυριακή όλη η Αγία Τριας.

δ) Η Κυριακή είναι ογδόη:
Διότι μετά την εβδόμη αριθμείται, και υπεραναβέβηκε τον εβδοματικό και ιουδαϊκό σαββατισμό, κατά τον Αθανάσιο, κατά τον Βασίλειον, και κατά τον θεολόγο Γρηγόριο.
Διότι και η εν τη Κυριακή γενομένη Ανάστασις του Κυρίου ογδόη εστίν, αριθμούμενη μετά τας επτά Αναστάσεις, τας γενομένας προ της Αναστάσεως αυτού, κατά τον Θεσσαλονίκης Γρηγόριο.

Ογδόη λέγεται, ότι ο Κύριος αναστάς κατά την ογδόην, και φανείς εις τους Αποστόλους, πάλιν μετά οκτώ ημέρας εφάνη εις αυτούς, παρόντος και του Θωμά.
Διατί αι μεν άλλαι Δεσποτικαί εορταί, μίαν μόνην φοράν τον χρόνον εορτάζονται, η δε Κυριακή εορτάζεται εις κάθε οκτώ ημέρας, και ακολούθως εορτάζεται πενήντα δύο φοράς τον χρόνον.

Ιδού πόσον ανωτέρα και υπερέχουσα των άλλων εορτών είναι η Κυριακή!

ε) Η Κυριακή είναι μία, καθώς την ονομάζει ο Μωυσής «και εγένετο εσπέρα και εγένετο πρωί ημέρα μία» (Γεν. 1,5).

στ) Η Κυριακή είναι εικών και προοίμιον του μέλλοντος αιώνος. Όθεν ο Μ. Βασίλειος απορήσας διατί ωνόμασεν αυτήν ο Μωυσής μίαν, και ουχί πρώτη λέγει: «Ιν οὖν προς την
μέλλουσα ζωήν την έννοιαν ημών απαγάγη, μίαν ωνόμασε του αιώνος την εικόνα, την απαρχήν των ημερών, την ομήλικα του φωτός, την Αγίαν Κυριακή, την τη Αναστάσει του Κυρίου
τετιμημένην».

ζ) Η Κυριακή τόσον υπερέχει του Σαββάτου, όσον υπερέχει η αλήθεια και τελειότης της αρχής και του τύπου και της σκιας, κατά τον Θεσσαλονίκης Γρηγόριον…

η) Εν τη Κυριακή θέλει έλθη ο Κύριος κατά την δευτέρα Παρουσία, όθεν είπεν ο θεοφόρος Μάξιμος, «του Κυρίου κατά την ογδόην ημέραν (ήτις είναι η Κυριακή, ουδεμίαν γαρ άλλη
ογδόη εστι) φανερουμένου, τουτ ἐστὶ κατά την Παρουσίαν αυτού»…

θ) Εν τη Κυριακή έχει ίνα γένη η κοινή Ανάστασις των νεκρών, και ουχί εν άλλη ημέρα, όθεν είπεν ο Θεσσαλονίκης Γρηγόριος «τοσούτο τη Κυριακή το περιόν και σεβάσμιον, δια το κατ
αυτιών υπερευλογημένον τέλος, και την ελπιζομένην κατ αυτήν κοινήν των απάντων Ανάστασιν»…

ι) Εν τη Κυριακή μέλλουν οι Δίκαιοι να εισέλθουν εις την τελείαν κατάπαυσιν της αιωνίου εκείνης και απέραντου ζωής, κατά τον αυτόν Άγιον…

ια) Η Κυριακή τώρα μεν είναι εικών του μέλλοντος αιώνος, τότε δε έσται αυτός εκείνος ο όγδοος αιών.

Επειδή γαρ εν Κυριακή έχει ίνα γένη η Δευτέρα Παρουσία, ως είπεν ανωτέρω ο θείος Μάξιμος, και η Ανάστασις των νεκρών, και η απόλαυσις των Δικαίων, ως είπεν ο Θεσσαλονίκης
Γρηγόριος. Πολλοί δε Άγιοι λέγουσι ότι έχει να έλθει ο Κύριος, ο άδυτος Ήλιος της δικαιοσύνης, εν τω μεσονυκτίω της Κυριακής, ως τούτο συμπεραίνεται από το ευαγγελλικόν
εκείνο «μέσης δε νυκτός κραυγήν γέγονεν, ιδού ο Νυμφίος, εξέρχεσθε εις απάντησιν αυτού».

Τούτου χάριν η Κυριακή εκείνη, αφ ου μίαν φοράν καταυγασθή από τας ακτίνας του νοητού Ηλίου Χριστού, δεν λαμβάνει πλέον εσπέρα, αλλ έσται μίαν ημέρα ανέσπερος και αδιάδοχος
εις αιώνας αιώνων…».
Άγιος Νικόδημος Αγιορείτης
Απόσπασμα του βιβλίου «Ομολογία Πίστεως»
Πηγή από: http://xristianos.gr/